Pasti in priložnosti last minute ponudb

Ste že potovali last minute? Ali pa vsaj poznate koga, ki je? V današnjem času je velika verjetnost, da je odgovor na vsaj eno izmed (zgornjih) vprašanj pritrdilen. Prebivalci Zemlje smo si bliže kot kdajkoli, razvoj informacijskih tehnologij in rezervacijskih sistemov pa je omogočil, da si lahko počitnice oz. potovanja preko interneta na katerem izmed potovalnih portalov izberemo v kateremkoli trenutku in že z letalom odfrčimo na drugi konec sveta. Posledično tudi naše potovalne odločitve sprejemamo vedno bolj kratkoročno pred potovanjem.

Vendar pa se postavlja vprašanje ali sploh vemo dovolj o potovanjih v zadnjem trenutku? Odmisliti moramo senzacionalistično oglaševanje nekaterih agencij ter se hkrati zavedati, da zadnji trenutek ni vedno nujno tudi pravi trenutek pri odločitvi za izbiro počitnic ali potovanja; čakati z rezervacijo do zadnjega ne bo vedno ravno modra poteza, saj je védenje o pravilnem timingu za rezervacijo počitnic ali potovanja ključnega pomena za ugodno ceno oz. želeno razmerje cene in dobljene kakovosti storitev. O pravilnem ravnanju pri odločanju o rezervaciji potovanja se lahko pogovorimo s potovalnim agentom svojega zaupanja, vedno bolj priljubljena strategija pa je tudi informiranje preko svetovnega spleta ali celo sprotno obveščanje o novih ponudbah preko elektronske pošte.
Kaj je last minute?
Kaj pa izraz last minute (najlepši poslovenjeni izraz se mi zdi zadnji trenutek, srečamo pa tudi izraze zadnji hip, zadnja minutka oz. zadnja minuta) pri ponudbah potovalnih agencij oz. organizatorjev potovanj sploh pomeni? Gre za ponudbo, ki jo organizator potovanj objavi relativno kratek čas pred predvidenim odhodom, najbolj splošno je sprejeta teza, da lahko kot zadnji trenutek označimo ponudbe, ki so razpisane 14 dni ali manj pred začetkom potovanja. Poznamo tudi akcijske – znižane - ponudbe, ki so lahko razpisane kdajkoli, največkrat pa znotraj šestih tednov pred odhodom. Razvoj informacijskih tehnologij v zadnjem desetletju je v kombinaciji z vedno hitrejšim tempom življenja povzročil, da se za počitnice lahko odločim tudi dan prej, ali celo isti dan, zato so si agencije izmislile še ultra last minute ponudbe, katere v glavni sezoni objavijo dan ali dva pred odhodom (torej so objavljene bodisi čisto kratkoročno bodisi po res nizkih cenah). Samoumevno se nam zdi, da so last minute ponudbe cenejše od rednih, čeprav v praksi ni čisto vedno tako. Seveda pa obstajajo velike razlike med posameznimi destinacijami in odhodnimi letališči, razlike bomo skušali pojasniti v nadaljevanju. Last minute ponudba je povezana z neprodanimi zmogljivostmi organizatorja potovanj, največkrat z neprodanimi sedeži na t.i. čarterskem (najetem) poletu, saj vsak neprodani sedež pomeni manjši skupni zaslužek (oz. izgubo) organizatorja, zato se organizator poveže tudi s hotelirji in svojimi lokalnimi predstavništvi in poišče znižane cene za sobe v hotelih; hkrati gre torej tudi za »ostanke« hotelskih kapacitet, ki se včasih odrazijo tudi v nižji kakovosti namestitve. V želji prodati prazne zmogljivosti in zaradi velike konkurence so organizatorji pripravljeni prodajati tudi pod ceno, čeprav je jasno, da dandanes organizatorji nekaj zaslužijo tudi na bolj ali manj ugodnih last minute ponudbah. Pri last minute ponudbah gre največkrat za t.i. stacionarne počitnice, ponudbe praviloma vključujejo povratni polet na destinacijo, prevoz do ter od hotela, ki je cel čas bivanja enak, ustrezno število nočitev z ustrezno uslugo in prisotnost lokalnega predstavnika, ki ni vodič. Ko govorimo o potovanjih, le-ta so znižana zgolj izjemoma, mislimo na ponudbe, kjer potujemo iz kraja v kraj in imamo ob sebi praktično ves času tudi vodiča oz. vodnika, ki nam razlaga zgodovinske, geografske in družbene pojme ter druge zanimivosti.

Ni vsaka ponudba primerna za vsakega potnika
Prva stvar, ki se je moramo zavedati pri izbiri last minute počitnic oz. last minute potovanja je, da ni vsaka ponudba primerna za vsakega potnika. Ali pa obrnimo - glede na to, da se potrošniki odločamo glede na obstoječe ponudbe – ni vsak potnik »primeren« za vsako ponudbo zato vsak potnik tudi ni ustrezen (pristni, pravi) kandidat za last minute počitnice. Ker je zadovoljstvo potnika odvisno od razmerja med njegovimi pričakovanji in dobljeno storitvijo, so prave informacije ključnega pomena za dobro odločitev; dobra turistična agencija mora svojo svetovalno funkcijo opraviti tudi pri last minute ponudbah.

Fleksibilnost je ena izmed zaželenih vrlin pri last minute potnikih:
- če hočemo ujeti dobro ponudbo, moramo biti pripravljeni na različna odhodna letališča; ne samo Brnik ali bližnji Gradec, ampak tudi Dunaj, Linz, Salzburg, Trst, Innsbruck ali München; nekateri pa se za ugodno ceno odpeljejo tudi v Frankfurt, Berlin ali Zürich;
– priporočljivo je, da razmišljamo o različnih destinacijah; bolj kot nam je vseeno kam gremo, večja bo izbira;
– tako planirani čas odhoda kot trajanje potovanja naj bosta čim bolj raztegljiva, ne načrtujmo odhoda samo na nek določen datum, razmišljajmo tako o 7-ih kot o 14-ih nočitvah na destinaciji (ponudb s številom nočitev med 7 in 14 je sorazmerno malo);
– tako pri želeni lokaciji hotela kot pri želeni kakovosti namestitve ne smemo pretiravati (ne smemo biti zelo zahtevni); zelo pomembno je sicer, da imamo pri sebi razčiščene pojme, kakšno namestitev želimo, vendar pa se moramo zavedati, da vrhunske kakovosti (res dobre 4**** ali 5*****) ne bomo dobili, saj vrhunski hoteli praviloma niso znižani. Pogosto kupimo mačka v žaklju, saj poleg ponudb, kjer izvemo ime in lokacijo hotela vnaprej, poznamo tudi t.i. »fortune«, »rulete«, »ase«, »sončke« ali »jockerje«, kjer imena hotela, ter pogosto niti lokacije, ne izvemo vnaprej – npr. fortuna 4**** ali fortuna B kat.. Pri fortunah lahko gre za KATERIKOLI namestitveni objekt, katerega NACIONALNA kategorizacija ustreza vsaj obljubljeni (lahko je višja); niti ni rečeno, da gre za objekt iz kataloga organizatorja. Nacionalne kategorizacije seveda niso vedno pravo merilo kakovosti, zato, ter tudi zaradi drugih dejavnikov, dejanska kakovost namestitvenih objektov pri last minute ponudbah pogosto ustreza nižji dejanski kategorizaciji – npr. hotel 4**** pogosto bolj ustreza 3***+ ali celo 3***. Bolje je torej, da izberemo kakšno zvezdico več, da bomo zadovoljni s kakovostjo namestitve in drugih storitev (prehrane, postrežbe…). Z lokacijo je teže – seveda ni pomembno samo kako bivamo, ampak tudi kje. Včasih izvemo vnaprej, da je hotel na plaži ali blizu plaže oz. v nekem turističnem kraju. Če tega podatka ni, je teoretično možno tudi, da je hotel od morja oddaljen nekaj kilometrov ali celo v notranjosti. Če ni navedeno drugače, velja pri fortunah, da vas lahko namestijo kjerkoli, tudi izven glavnih letoviških krajev. Vso to pomanjkanje informacij ter tveganje povezano z njim nam nadomesti nižja cena, zato se moramo vedno vprašati, ali je nižja cena vredna tveganja ?
Na katere destinacije in kdaj lahko potujemo v zadnjem trenutku
Seveda ponudbe v zadnjem trenutku ne obstajajo za vse destinacije. Kot smo že povedali, so ponudbe praviloma povezane s čarterskimi poleti, zato je obstoj čarterskih poletov nujni predpogoj za veliko večino last minute ponudb– če omenimo nekaj destinacij, ki se pogosto pojavljajo: grški otoki, Turčija, Španija s Kanarskimi otoki,Tunizija, Egipt, Italija, Malta, Bolgarija, Portugalska z Madeiro, Ciper, Maroko, Dominikanska Republika, Kuba, Mehika, Maldivi, Kenija, Venezuela (predvsem Isla Margerita), Kapverdski otoki, Namibija, manj pa Mauritius, Sejšeli in še kakšna. Velja pravilo – bolj kot je destinacija oddaljena, bolj dolgoročno je objavljena last minute ponudba – pri poletih za zgoraj navedene daljne destinacije iz Nemčije so znižane ponudbe objavljene že okoli 4 do 6 tednov pred odhodom. In kako je, če želimo kupiti zgolj polet? Spet moramo ločiti čarterske destinacije od destinacij, na katere letijo predvsem redne letalske linije. Res je sicer, da se v zadnjem času tudi pri prevoznikih na rednih linijah pojavljajo last minute tarife (razlika je v tem, da je cena pri letalskih prevoznikih določena vnaprej, le prijava je možna kratkoročno – npr. 7 dni pred poletom – vendar le, če je na letalu prostih še dovolj mest). Na destinacije, kot so Avstralija, večina evropskih prestolnic, Azija, Pacifik, Severna in Južna Amerika letijo predvsem redne linije, zato last minute ponudb praviloma ni (izjema so čarterski poleti iz Nemčije na nekatere izmed navedenih lokacij). Velja pravilo: »kdor prej pride, prej melje!«. Rezervacijo za navedene medcelinske polete moramo torej delati več mesecev pred predvidenim poletom, pogoji za rezervacije oz. stornacije poletov na rednih linijah pa niso tako strogi, kot pri čarterskih poletih oz. aranžmajih – medtem ko z vsako rezervacijo na čarterskem poletu stopamo v območje stroškov v primeru odpovedi, agencija rezervacijo na redni liniji naredi zastonj oz. ob plačilu minimalne pristojbine, odpoved rezervacije pa je pred izpisom karte možna kdajkoli in brez stroškov.
In kdaj je najboljši čas za last minute počitnice, da boste dobili res dosti za malo denarja?
Odgovor je enostaven – takrat, ko je manjše povpraševanje od ponudbe – v pred- in posezoni: npr. maja in v prvi polovici junija, delno tudi septembru, seveda oktobru, novembru, prvi polovici decembra, nato pa spet januar, februar, marec. Slab čas, ko je poceni ponudb sorazmerno malo, je obratno v glavni sezoni, praviloma v drugi polovici julija, prvi polovici avgusta. Izrazito malo ponudb je čez Novo leto, delno pa tudi v času zimskih počitnic in Velike noči. Dejstvu, da smo Slovenci eni redkih, ki imajo prave prvomajske počitnice, se imamo za zahvaliti, da praviloma čez prvi maj najdemo ugodne last minute ponudbe, seveda, če počitnice ne sovpadajo z velikonočnimi. In konkretno – če vam je vseeno, ali greste v Turčijo, Grčijo Španijo ali Tunizijo, čas imate v maju in cel junij, pripravljeni ste poleteti tudi iz Muenchna, odločite pa se lahko takoj, boste za malo sreče dobili hotel 4**** s polpenzionom že za dobrih 300 eur; če pa lahko odpotujete samo 1. ali 2. avgusta (ugibajmo), želeli pa bi le in zgolj na Mikonos, boste na last minute (če bo na želeni datum sploh prosto kako letalo) težko ujeli ponudbo, ki vas bo za hotel 3*** s polpenzionom stala manj kot 800 eur.
Cene za otroke, pavšali in »first minute«
Posebno poglavje velja nameniti našim najmlajšim. Kajti zgoraj navedene zakonitosti veljajo predvsem za dve osebi z maksimalno enim otrokom. Čim imamo dva ali več otrok se zadeve zakomplicirajo. Problem leži v dejstvu, da je družinskih sob, v katere je moč namestiti dve odrasli osebi in dva ali več otrok, sorazmerno malo, zato je možnost, da bomo v glavni sezoni v zadnjem trenutku uspeli najti družinsko sobo za nizko ceno sorazmerno majhna. Ključ do ugodne cene za družinski paket z letalom leži v posebnih popustih za zgodnje rezervacije, katere modno poimenujejo tudi »first minute« (nemški organizatorji začnejo s prodajo poletnih paketov že decembra; posebni popusti za zgodnje rezervacije pa tudi pri slovenskih počitniških katalogih praviloma veljajo do konca marca ali aprila; včasih jih podaljšajo še v maj), predvsem pa v t.i. pavšalnih cenah za otroke - po možnosti za 2 ali celo 3 (namestitve za več kot 5 oseb je že zelo težko najti). Z malo spretnosti se da najti kvalitetne hotele, kjer za otroka, včasih tudi do 16. leta, ne boste odšteli več kot 200 eur. Obstaja celo nekaj ponudb, kjer potuje 1 otrok popolnoma zastonj ali pa plača zgolj letališko pristojbino! Cene za počitnice na Hrvaškem vsako leto naraščajo in letos osebno pričakujem relativno veliko last minute ponudb za počitnice na Hrvaškem z lastnim prevozom – za družine pa vendarle velja enako: verjetno je najmodreje izkoristiti ugodnosti za otroke, pogosto najdete hotele, kjer otroci, predvsem do 7. leta, bivajo brezplačno.
Če se kaj zalomi
Verjetno drži, da obstaja pri last minute ponudbah večja verjetnost, da ne bomo zadovoljni. Pravila za ravnanje ter pravice potnika so pri ponudbah v zadnjem trenutku enake, kot pri rednih kataloških ponudbah – dobiti moramo to, kar je obljubljeno v ponudbi oz. napisano na potovalni pogodbi! Kakršnekoli ustne informacije potovalnega agenta niso zavezujoče. Seveda tudi kakršnekoli izjave, ki jih potnik ob rezervaciji podpiše o tem, da se ne bo pritožil, pravno niso veljavne, podobno kot napisi trgovin, da blaga prodanega na znižanju ni moč reklamirati. Če naše nezadovoljstvo izvira iz dejstva, da smo dobili manj, kot je obljubljeno, če je npr. prišlo do t.i. »overbookinge«, kot žargonsko poimenujemo prezasedenost kapacitet, in smo dobili hotel nižje kategorije od obljubljene, moramo takoj na mestu samem od lokalnega predstavnika zahtevati premestitev v hotel ustrezne kategorije, če pa tega ni na voljo pa pač v še kvalitetnejši hotel; podobno velja tudi za sobe. Imamo seveda tudi pravico zahtevati povračilo denarja oz. uveljavljati odškodninske zahtevke zaradi pokvarjenega dopusta; v praksi pa so organizatorji potovanj za upravičene pritožbe na ponudbe v zadnjem trenutku pripravljeni povrniti zgolj manjše zneske, saj so tudi cene teh ponudb praviloma ustrezno nižje. Če pa naše nezadovoljstvo izhaja iz neustreznih informacij ali pričakovanj, pa imamo pravico doplačati za namestitev, ki nam bo bolj po godu.

Kakorkoli že, vprašanje že dolgo ni več last minute da ali ne; odgovor je jasen: last minute da, vendar ne za vsakega potnika in ne za vsako ponudbo.

Preberite tudi: Last minute nasveti - nasveti za uspešen lov na last minute počitnice.


Avtor: Andrej Pirc